Brev:
Skal jeg være bekymret over min søns ernæring?
8. december 2009
Alder:
5 mdr.
Skal jeg være bekymret over min søns ernæring?
Kære Helen
Velkommen tilbage fra ferie:-)
Nu er jeg på banen igen med min søn og hans ernæring.
Jeg bekymrer mig for, om han får nok at spise. Vi har næsten lige været til 5 mdr. undersøgelse, hvor han vejede 6.6 og var 70 cm lang. Det er jo ikke meget fordelt på den længde. Han havde ikke fordoblet sin fødselsvægt, som var 3400. Lægen gav ham en tid til en kontrolvejning.
Nu er jeg bare meget usikker på, om han får det han skal at spise, eller om jeg skal bringe andre midler på banen overfor lægen og sundhedsplejersken (har læst om produkter med ekstra næring).
Min sundhedsplejerske siger altid, når hun vejer ham – at det ikke er meget han har taget på, ”men nu må vi lige se”. Han har aldrig taget mere end de 200 g om ugen på og ofte lidt mindre. Fra begyndelsen af har han ikke rigtig været interesseret i at spise. Da jeg ammede tog han aldrig rigtig ved og spiste sig et ordentligt måltid. Han lå bare med vorten i munden og sov eller blev ked af det. Da han så fik flaske blev det lidt – men ikke meget – bedre. Han har på intet tidspunkt være oppe og spise 1/6 af sin vægt.
Vi følger den dagsplan, du gav mig sidst og han får 2 x grøntsagsmos middag og aften. Jeg laver det af kartofler, broccoli, gulerødder og fedtstof. Han var ikke så meget for grød, så han får mos til begge måltider - er det ok? Han spiser ca. 1 dl per gang. Han vil aldrig tage flasken efter mosen. Herudover spiser han så ca. 400-500 ml mme i døgnet. Er det nok til en dreng, der ikke tager så meget på?? De fleste af hans måltider er småmåltider på 50-60 ml. Kun om natten tager han større portioner. Han vågner og spiser to gange i løbet af natten.
Han er både glad og meget fysisk aktiv i løbet af dagen – så på den måde tyder det ikke på, at han mistrives – men alligevel. Jeg ved godt, at man ikke skal fokusere så meget på vægten, men når de andre i mødregruppen vejer 2-3 kg mere, så kan jeg ikke lade være.
Han skal kontrolvejes den 21.dec, og vi får besøg af sundhedsplejersken den 17. Det kunne være godt lige at få dine tanker med på vejen.
Bedste hilsner
Asbjørns mor